LAATSTE ARTIKEL Wat is de CO₂-prestatieladder? Lees artikel

DGB Group Q2 2024 vooruitzicht CO₂-markt

DGB Group N.V. ("DGB" of "de Groep") (Euronext: DGB: NL0009169515), een toonaangevend ontwikkelaar van CO₂-projecten gericht op natuurherstel, publiceert zijn vooruitzichten over de geverifieerde CO₂-markt (“VCM”). De VCM blijft zich ontwikkelen en toont veerkracht, aanpassingsvermogen en een standvastige inzet voor duurzaamheid. Na een cruciaal jaar van transities en aanzienlijke groei staat de VCM aan de vooravond van een nieuw tijdperk dat wordt gekenmerkt door innovatie, diversiteit en een diepere integratie van kwaliteit en integriteit in de CO₂-handel.

Belangrijkste hoogtepunten

• Marktgroei en waarde: De VCM heeft de afgelopen vijf jaar een aanzienlijke groei doorgemaakt. Hoewel de marktgroei in 2023 iets vertraagde, verwachten experts een toename in momentum, met een potentiële waarde van $21,7 miljard tegen 2032, gedreven door toenemende verplichtingen om net zero doelen te bereiken en de implementatie van nieuwe wet- en regelgeving in verschillende landen. De opname door het Science Based Targets initiatief (SBTi) van certificaten voor Scope 3 emissiecompensatie is een cruciale drijfveer voor de verwachte groei van de VCM.
  • Klimaatambities van bedrijven: Naarmate steeds meer bedrijven streven naar net zero doelstellingen, zal de vraag naar CO₂-certificaten blijven toenemen. Bedrijven zoals Microsoft en Google hebben hun investeringen in CO₂-certificaten aanzienlijk verhoogd om hun duurzaamheidsdoelen te bereiken, waarbij Microsoft in Q2 de grootste transactie in CO₂-certificaten tot nu toe heeft afgesloten. Verbeteringen in markttransparantie kunnen een aanzienlijke impact hebben op de toetreding van nieuwe bedrijven tot de CO₂-markt, met mogelijk een verdubbeling van bedrijven die momenteel niet op de markt actief zijn en een stijging van 10% in uitgaven onder bestaande deelnemers binnen de komende twee jaar.
  • Compliancemarkten: De uitbreiding van de compliancemarkt zal waarschijnlijk de groei van de vrijwillige markten stimuleren, met de verwachting dat steeds meer landen regelgevingskaders rondom CO₂-uitstoot zullen implementeren. De afgelopen jaren is de grens tussen VCM en compliancemarkten verder vervaagd, aangezien programma's zoals het Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA) nu CO₂-certificaten van vrijwillige markten accepteren. Het samenkomen van deze twee markten zorgt voor een opdrijvende kracht voor de prijs van CO₂-certificten.
  • Financiële markten: Investeerders willen profiteren van de toekomstige groei van de markt, CO₂-certificaten worden als een waardevolle grondstof gezien. Investeringen in CO₂-projecten en CO₂-certificaten hebben de afgelopen jaren momentum getoond, met $36 miljard toegewezen aan meer dan 7.000 projecten van 2012 tot 2022, en $17 miljard geïnvesteerd tussen 2021 en 2023.
  • Kwaliteit en premies: In 2023 stegen vooral de prijzen voor ARR-certificaten (Afforestation, Reforestation and Revevigation - ofwel Bebossing, Herbebossing en Herplanting) met 31% en onderzoek toont aan dat er meer interesse is en meer worden gedaan investeringen in CO₂-certificaten van projecten met aantoonbare milieu- en sociale voordelen. Met de introductie van het Core Carbon Principle (CCP) door de Integrity Council for the Voluntary Carbon Market om transparantie te verbeteren, zouden deze CO₂-certificaten een prijs van $10 of hoger kunnen zien.
  • Projecttypes en voordelen: Natuurprojecten hebben de voorkeur van bedrijven omdat zij naast de CO₂-component ook bijdragen aan biodiversiteit en sociale en economische voordelen bieden voor lokale gemeenschappen. In 2023 betaalden VCM-kopers een premie van 245% voor CO₂-certificaten gericht op dit type, een stijging van 152% in 2022, wat een sterke voorkeur voor natuurprojecten aangeeft. CO₂-certificaten van projecten met sociale voordelen hadden daarbij een premie van 37%, en CO₂-certificaten gekoppeld aan SDG's hadden een premie van 34%.
  • Wereldwijde markttrends: De totale wereldwijde markt voor CO₂-certificaten staat op het punt om tussen 2030 en 2035 jaarlijks $100 miljard te bereiken, met momenteel $11 miljard geïnvesteerd in natuurprojecten. Deze potentiële groei is te danken aan de toenemende interesse van zakelijke kopers. De convergentie van compliance- en vrijwillige markten zal naar verwachting verdere investeringen en innovatie stimuleren, wat leidt tot betere kwaliteitsnormen, verhoogde concurrentie en prijsstijging.

Vooruitzichten en prijsverwachtingen VCM

De voorspelde marktomvang van de VCM in 2030 varieert van 5 miljard tot 250 miljard dollar, allemaal wijzend op groei:

Press release - Q2 Carbon Market Outlook 2024_Chart 2

De prijzen van CO₂-certificaten worden voorspeld verder te stijgen, vooral de CO₂-certificaten uit natuurprojecten door schaarste aan dit type projecten:

Press release - Q2 Carbon Market Outlook 2024_Chart 1

“Experts predict significant market growth driven by rising corporate commitments and new compliance regimes. The VCM is expected to see enhanced rigour, better quality standards, and increased competition, fostering greater investor confidence. The carbon market is poised for continued growth and development, supported by strong corporate climate ambitions and evolving regulatory landscapes. As the market matures, high-quality and nature-based carbon credits are expected to command premium prices, further incentivising investment in sustainable and impactful carbon reduction projects.” - CEO Selwyn Duijvestijn

Voor meer informatie over CO₂-certificaten, dees dan onze nieuwsberichten en onze blogs of abonneer u op onze nieuwsbrief.

Contact opnemen voor persvragen

Voor meer informatie over de initiatieven van DGB kunt u contact opnemen met:

Bezoek onze website: https://www.green.earth/nl

Ons enige doel is om vertrouwen op te bouwen en kennis beschikbaar te maken voor iedereen, in plaats van slechts een select groepje. Door u aan te melden voor onze nieuwsbrief, ontvangt u alle tips en trends van ons deskundige team in uw inbox. Meld u direct aan en mis nooit meer een bericht van DGB Group's.

Read other articles

DGB Group N.V. (“DGB”, “de Groep” of “het Bedrijf”) (Euronext: DGB: NL000916951), een vooraanstaand ..

DGB Group N.V. ("DGB" of "de Groep") (Euronext: DGB: NL0009169515), een toonaangevend natuurprojecto..

Laten we je leren kennen

Laten we het hebben over hoe we samen waarde kunnen creëren voor uw duurzaamheidstraject.